planning software

Kenniscentrum

planning software

Hoe selecteer en evalueer je planningssoftware

Het kiezen van planningssoftware is voor de meeste organisaties niet eenvoudig. Want hoe selecteer je de juiste leverancier in een markt waarin het aanbod schier oneindig lijkt? En, minstens zo belangrijk: durf je afscheid te nemen van een bestaande leverancier wanneer een planningspakket niet langer aansluit op de behoeften of ambities van de organisatie? Het BiSL-proces Leveranciersmanagement is erop gericht om de juiste groep leveranciers te kiezen en in stand te houden en zo het maximale uit workforce planning software te halen.

Lees meerHoe selecteer en evalueer je planningssoftware
planning software

Hoe organiseer je het werken met planningssoftware

Bij de selectie en het beheer van workforce planning software ligt de nadruk vaak op de behoefte aan bepaalde functionaliteiten. Minstens zo belangrijk voor het optimaal functioneren van planningssoftware is echter een organisatiestructuur die dit faciliteert. Het BiSL-proces Relatiemanagement legt de focus op het vormgeven van een goede relatie tussen de gebruikersorganisatie en IV-organisatie, zodat afspraken en verantwoordelijkheden rondom een planningspakket helder zijn en breed worden gedragen door alle betrokkenen.

Lees meerHoe organiseer je het werken met planningssoftware
planning software

Wat zijn sturende processen binnen BiSL voor workforce planning software?

Elke organisatie heeft behoefte aan een duidelijke koers om te varen. Dit geldt zowel op strategisch niveau als voor de invulling van de informatievoorziening. Pas wanneer er duidelijkheid is over aspecten zoals kwaliteit, kosten, tijd en afspraken, kan het management in de organisatie belangrijke keuzes maken ten aanzien van informatiesystemen zoals workforce planning software. Binnen BisL is het cluster Sturende processen bedoeld om de informatievoorziening op deze 4 aspecten aan te sturen en zo op abstract niveau vorm te geven aan KPI’s en de inhoud van uitvoerende processen.

Lees meerWat zijn sturende processen binnen BiSL voor workforce planning software?

Testen van wijzigingen in workforce planning software

Ondanks een zorgvuldige voorbereiding kunnen wijzigingen in de geautomatiseerde en niet-geautomatiseerde informatievoorziening tot problemen leiden in organisaties. Het is daarom cruciaal om deze problemen al in het voorstadium van implementatie te ontdekken. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat handleidingen onjuistheden bevatten of gebruikers obstakels ervaren bij het gebruik van workforce planning software. In dit artikel bespreken we hoe het toetsen en testen van wijzigingen zich terugbetaalt door de kans op een foutloze uitvoering te vergroten.

Lees meerTesten van wijzigingen in workforce planning software

Wijzigingen in de niet-geautomatiseerde informatievoorziening vormgeven

In de huidige tijd is een steeds groter deel van de informatievoorziening in organisaties geautomatiseerd. Denk hierbij alleen al aan het automatiseren van zaken als personeelsbezetting in applicaties zoals workforce planning software. Toch zijn er ook delen van de informatievoorziening die zich nog lastig laten automatiseren. Hoe kan een organisatie wijzigingen in niet-geautomatiseerde delen van de informatievoorziening nu het beste vormgeven en wat zijn hiervan de gevolgen aan IT-zijde en klantzijde? We bespreken het hieronder.

Lees meerWijzigingen in de niet-geautomatiseerde informatievoorziening vormgeven

Voorbereiden van transitie bij wijzigingen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit bekende spreekwoord is zeker van toepassing op het doorvoeren van wijzigingen in de informatievoorziening. Wijzigingen in informatiesystemen zoals workforce planning software kunnen binnen een organisatie onvoorziene gevolgen hebben wanneer deze vooraf niet zorgvuldig zijn voorbereid. Het proces Voorbereiden transitie is bedoeld om de kans op een succesvolle doorvoering van dit soort wijzigingen te vergroten en de uiteindelijke transitie probleemloos te laten verlopen.

Lees meerVoorbereiden van transitie bij wijzigingen

Specificeren van wijzigingen in workforce planning software

Het succesvol doorvoeren van wijzigingen in een organisatie staat of valt met een goede formulering ervan. Wanneer vooraf niet duidelijk is wat de exacte inhoud of het beoogde resultaat is van een wijziging, sorteert deze na implementatie immers zelden het gewenste effect. In dit artikel leggen we uit hoe het proces Specificeren kan helpen om de uitvoering van wijzigingen in workforce planning software sneller, beter en kostenefficiënter te laten verlopen.

Lees meerSpecificeren van wijzigingen in workforce planning software

Hoe borg je een goede operationele ICT-aansturing voor workforce planning software?

Voor optimaal functionerende workforce planning software in een organisatie moet de interne of externe IT-dienstverlener goed zijn werk kunnen doen. Het proces Operationele ICT-aansturing speelt hierin een belangrijke rol. Weten wie wat wanneer doet, is immers cruciaal om de IT-organisatie te laten uitvoeren wat er op elk moment is gewenst. In dit artikel leggen we uit hoe je kunt zorgen voor een goede taakverdeling bij het aansturen van IT-processen.

Lees meerHoe borg je een goede operationele ICT-aansturing voor workforce planning software?

Hoe beheer je bedrijfsinformatie binnen workforce planning software?

Binnen organisaties wordt gewerkt met eindeloos veel informatiestromen. Een goed beheer van al deze gegevens is noodzakelijk om beslissingen te nemen op basis van de juiste informatie, maar ook om een correcte en zorgvuldige toepassing van de geldende privacywetgeving te borgen. Maar welke gegevens zijn hierbij precies te onderscheiden en hoe kun je het beheer van bedrijfsinformatie het beste structureren? Je leest het antwoord op deze en andere relevante vragen hieronder.

Lees meerHoe beheer je bedrijfsinformatie binnen workforce planning software?

Hoe richt je gebruikersondersteuning in voor workforce planning software?

In iedere organisatie is het van belang dat gebruikers goed kunnen werken met de bestaande informatievoorziening. Het proces Gebruikersondersteuning speelt hierin een essentiële rol door medewerkers op de werkvloer te ondersteunen bij een vloeiend dagelijks gebruik van workforce planning software. In dit artikel lees je waarom steeds meer organisaties behoefte hebben aan een gestroomlijnde Gebruikersondersteuning en hoe dit proces in de praktijk optimaal uitvoerbaar is.

Lees meerHoe richt je gebruikersondersteuning in voor workforce planning software?

Hoe kies ik het beste planningsprogramma?

Een goede planning is een voorwaarde voor productieve werknemers en soepel verlopende bedrijfsprocessen. Toch hebben veel organisaties in de praktijk moeite met het optimaal op elkaar afstemmen van de personeelscapaciteit en het verwachte werkaanbod. Debet hieraan is vaak het gebruik van het verkeerde planningsprogramma of van een nog beperkter alternatief zoals Excel. In dit artikel leggen we daarom uit waarom professionele planning software voor de meeste organisaties onontbeerlijk is en hoe je tijd en kosten bespaart door direct het juiste planningsprogramma te kiezen.

Lees meerHoe kies ik het beste planningsprogramma?