Workforce Planning & Field Service focus in 2020 volgens ORTEC

Er gebeurt veel op het gebied van Workforce Planning en Field Service optimalisatie. Voor onze technologiepartner ORTEC  is het dan ook essentieel om kennis uit te wisselen met ervaringsdeskundigen. Zo hebben zij verschillende experts uit uiteenlopende markten gesproken. Van managers in de cateringbranche tot IT-adviseurs binnen gemeentes en publieke dienstverleners.

ORTEC heeft 6 kenners de volgende vraag voorgesteld: Wat houdt jou in 2020 bezig?

1. Meer optimalisatie

Anne-marie van der Ven (Manager BI & Processes bij G4S) en Ronald Gijzen (Directeur Service bij Orona) zijn eenduidig.  Anne-marie van der Ven geeft aan: ”Wij kijken voornamelijk naar hoe we optimaal kunnen plannen (logistiek, kostenefficiënt, voldoen aan requirements, optimaal gebruik maken van de flexpool) met een juiste balans tussen AI en mensenwerk”. Ronald vult aan: “Meer IT ondersteuning om kennis en beperkte middelen efficiënter in te zetten. Daarnaast moeten wij d.m.v. predictive maintenance  de kwaliteit van onze dienstverlening borgen”.

2. Scherp op nieuwe regelgeving

Erik Bakker (Manager bedrijfsvoering bij Artis) en Vilmar Simson (Trafficer bij Gemeente Amsterdam) kijken vooral naar de impact van een aantal regelwijzigingen. Erik: “De WAB zie ik als een actualiteit die ook de kostencomponent van efficiënte personeelsplanning meer op de kaart zet. Deze ontwikkeling heeft als gevolg dat ik goed moeten kijken naar mijn flexpool en zal het onderwerp zelfroosteren in 2020 nog belangrijker worden. Vilmar kijkt verder: “Mijn focus ligt voornamelijk op het verbreden van de kennis op het gebied van ATW. Hierdoor hebben mijn medewerkers meer inzicht op het verloop van verzuim, verlof en opleiding.”

De WAB heeft invloed op personeelskosten, -inzet en planning . ORTEC geeft een webinar over de implicaties van de WAB op deze aspecten. Deze webinar vindt plaats op donderdag 2 april en geeft inzicht in de eerste resultaten van WAB in de business.

3. Flexibeler in personeelsinzet

Ten slotte hebben wij Vanessa Mersmann (Product Owner bij Vermaat Groep) en Bart Nieuwenhuijzen (Specialist HR applicaties bij Sodexo) aan het woord. Vanessa: “In 2020 wil ik meer gebruik van flexibele inzetbaarheid, zowel eigen personeel als flexkrachten. Centraal plannen waaruit onze planners een goed overzicht kunnen krijgen. Oftewel, meer focus op centrale planning vanuit het systeem, gevoed met kennis uit het ERP systeem (AFAS in ons geval)”. Bart vult aan: “ Ik zag een ontwikkeling waarbij de werknemers steeds meer te zeggen kregen, bijvoorbeeld over wanneer hij/zij zou willen werken. We zien dat veel bedrijven de werknemers centraal stellen binnen het planproces.” Hij vervolgt: “In 2020 zal mede door de wet arbeidsmarkt in balans (wab) de kwaliteit van het gehele planproces ophoog moeten, je moet veel bewuster diensten uitvragen zodat de kans op annuleren kleiner wordt. Hierdoor is het in 2020 noodzakelijk dat planners nog meer inzicht krijgen in de plandiscipline, waarbij de vraag centraal staat wanneer is een dienst aangevraagd, gewijzigd of geannuleerd. Vanuit de automatisering zouden de planners veel meer stuurgetallen moeten hebben over deze data. Vanuit de wab zou het uiteindelijk ook gewenst zijn dat flexkrachten bij annuleringen (binnen 96 uur)  herplaatst kunnen worden op andere diensten om leegloopuren te voorkomen. Vraag is hoe de software de planners hiermee kan helpen. De uitzendkracht die recht heeft op arbeid wil je als organisatie ook zo effectief mogelijk inzetten.”

Wil je meer weten over ORTEC of met hen sparren over medewerkersinvloed, grip op personeelsinzet of flexibilisering? Klik dan op de link en zie hoe zij dit aanpakken. Ben je op zoek naar de juiste Workforce Planning software voor je organisatie en hulp hierbij gebruiken, waardoor je tijd, frustratie en een foute keuze voorkomt? Klik dan op de link en zie wat wij voor jou kunnen betekenen.

(bron: https://ortec.com/nl-nl/nieuws/insights/workforce-focus-2020)

Over de auteur

Rocco Agterberg

Een ondernemer met een missie. In 2035 werkt elke maatschappelijke organisatie tevreden met workforce planning- en roostersoftware. Als objectieve expert help ik hen al ruim 15 jaar om deze software optimaal te benutten. Naast mijn passie voor ondernemerschap, ben ik ook een liefhebber van praktische filosofie.

Gerelateerde artikelen

Het tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Op 2 april is het Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware 2024 gestart. Eindgebruikers, functioneel beheerders, leidinggevenden en andere belanghebbenden binnen de overheid en de zorg kunnen hierin aangeven wat er goed gaat en wat er beter kan in het gebruik van deze software. Met als doel: gezamenlijk toewerken naar planning- en roostersoftware die wél goed voor hen werkt.
Lees meerHet tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Als je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.

Met één druk op de knop 80% van de roosters gevuld hebben. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk wordt dit percentage vaak bij lange na niet gehaald. Dat komt mede omdat veel zorgorganisaties niet alle functionaliteiten benutten die een pakket als OWS biedt. Als functioneel consultant helpt functioneel consultant Simon Roosien om eruit te halen wat erin zit. In dit artikel lees je meer over zijn visie.
Lees meerAls je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.