
Expert aan het woord Paul Kiekebosch
Planbizz helpt je bij de keuze en implementatie van planning software. Maar wie zijn de mensen achter Planbizz? Hoe zijn ze hier terecht gekomen? En hoe komen ze aan hun passie voor planning software? In de reeks Expert aan het woord ontmoet je de planning experts achter Planbizz.
Met in deze derde editie: Paul Kiekebosch, die twee dagen per week vast in dienst werkt en daarnaast al bijna tien jaar verschillende interim opdrachten doet. Sinds vorig jaar is hij via Planbizz aan het werk voor een opdrachtgever in de facilitaire dienstverlening.
De carrière van Paul begint in een compleet andere sector: de hotelwereld. “Pas in 2001 kwam ik eigenlijk bij toeval in een ziekenhuis terecht als functioneel applicatiebeheerder. Sindsdien werk ik vooral in de zorgsector. Bij mijn toenmalige werkgever vroeg een interimmer of dat niet ook iets voor mij was. De inrichting van Ortec (Ortec Workforce Scheduling) bij GGZ Friesland liep niet goed en mij werd toen gevraagd om dat op te lossen. Ik mocht mijn overuren opnemen en het uitproberen. Toen ik me realiseerde dat het me lukte om niet alleen iets te implementeren, maar ook iets te herstellen dat niet goed loopt, dacht ik: dat is interessant. En ik was ook wel toe aan iets nieuws. Sindsdien werk ik nog twee dagen per week vast bij GGZ Friesland, en daarnaast doe ik verschillende interim opdrachten.”
“Het heeft een bepaalde dynamiek om steeds bij een ander bedrijf te werken”
De ontmoeting met Planbizz
Paul: “Ik had al een connectie met Rocco (oprichter van Planbizz) via LinkedIn. Toen hij voor – inmiddels mijn huidige – opdrachtgever iemand nodig had voor de implementatie van Ortec, kwam hij bij mij uit. De klik tussen ons is goed, dus dat is ook fijn. En daarnaast doet hij zijn werk ook gewoon goed.” Het vaak wisselen van opdrachtgever is voor Paul geen enkel probleem. “Het stelt me in de gelegenheid om steeds iets anders te doen. Vanuit de verschillende rollen die ik in het verleden heb gehad kan ik namelijk zowel op het vlak van HR als het vlak van salarisverwerking meepraten. Ik ben van mening dat je door alleen in loondienst te werken niet het maximale uit jezelf haalt. Je komt toch in bepaald vast stramien. Als interimmer is het inlezen in de materie, instappen op de trein die vaak al onderweg is en jezelf binnen een paar maanden bewijzen. Maar ik doe dat graag, het heeft een bepaalde dynamiek om steeds bij een ander bedrijf te werken.”
“Organisaties halen niet het maximale uit planning software”
“Veel organisaties halen echt niet het maximale uit planning software. Er is vaak veel meer mogelijk dan er gebruikt wordt, bijvoorbeeld op het gebied van automatiseringen. Dat kom ik nog wel eens tegen in een branche als de zorg. Planning is daar niet altijd onderdeel van de bedrijfsvoering. Men beseft dus niet altijd hoe belangrijk goed ingerichte software in combinatie met een goede planner kan zijn voor de organisatie. En het draait niet alleen om besparen, met de juiste planning software kan je personeel vooral nog beter inzetten.”
“Als je dingen niet goed implementeert, kost het daarna twee keer zoveel tijd om het te herstellen”
Daarvoor moet de implementatie van planning software wel zorgvuldig gebeuren. “Ik zit als applicatiebeheerder met veel partijen aan tafel – leverancier, ICT, Planners, HR, Salarisadministratie, gebruikers maar ook leidinggevenden. Als iets niet werkt, krijg ik het vaak als eerste te horen. Daarom moet alles wat ingericht wordt vlekkeloos werken. Het is daarbij belangrijk om goede testplannen te maken en alle consequenties in kaart te brengen. Dat vraagt om analytisch vermogen en brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee. Daarom push ik leverancier en ICT ook om dingen voor elkaar te krijgen. Als je dingen niet goed implementeert kost het daarna namelijk twee keer zoveel tijd om het weer te herstellen. Ik kan dus best een drammertje zijn. Uiteindelijk moet de klant er niet te veel gedoe van hebben, het moet gewoon werken. En de klant staat voor mij altijd op 1.”
Gedrevenheid
“Die gedrevenheid om dingen nog beter en mooier te maken, die mis ik wel eens bij anderen. Ik probeer echt altijd te denken: kan dat niet anders of kan dat niet beter? Hoe zorg ik ervoor dat alles zo optimaal mogelijk ingericht wordt?” Die gedrevenheid hoopt Paul ook in toekomstige projecten te vinden. “Wat me echt nog mooi lijkt: een mooi groot project waar ik vanaf het begin bij ben. Bijvoorbeeld bij de implementatie van automatisch plannen. Dat je met een heel enthousiast en gedreven team probeert alles er uit te halen voor de klant, dat zou ik mooi vinden.” Voorlopig is hij zeker tevreden, ook met de combi tussen zijn werk bij GGZ Friesland en het interimmen. “Zo kan ik zowel in de zorg als in de profit sector werken. Maar er is niet één specifieke plek waarvan ik zeg: daar wil ik graag eindigen. Alles komt vanzelf op mijn pad.”
Over de auteur
Rocco Agterberg
Rocco is oprichter en objectieve expert bij Planbizz. Ruim 15 jaar helpt hij toonaangevende organisaties om het maximale uit workforce planning software te halen. Naast zijn passie voor het ondernemerschap, heeft hij een grote liefde voor praktische filosofie.
Gerelateerde artikelen

Hoe beheer je gebruikersautorisaties in planning software?

Zo verbeter je kennis van planning software bij gebruikers
