Expert Aan Het Woord Arnold Feiken

Planbizz helpt je bij de selectie, implementatie en functioneel beheer planning software. Maar wie zijn de mensen achter Planbizz? Hoe zijn ze hier terecht gekomen? En hoe komen ze aan hun passie voor planning software? In de reeks Expert aan het woord ontmoet je de planning experts achter Planbizz. Met in deze editie: Arnold Feiken, die het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Eindhoven ondersteuning biedt bij de transitie van SPX naar OWS.

Planbizz helpt je bij de selectie, implementatie en functioneel beheer planning software. Maar wie zijn de mensen achter Planbizz? Hoe zijn ze hier terecht gekomen? En hoe komen ze aan hun passie voor planning software? In de reeks Expert aan het woord ontmoet je de planning experts achter Planbizz. Met in deze editie: Arnold Feiken, die het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Eindhoven ondersteuning biedt bij de transitie van SPX naar OWS.

Arnold heeft van oorsprong een facilitaire achtergrond en heeft de afgelopen 20 jaar voor verschillende organisaties gewerkt. In 2002 kwam hij als teamleider bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen voor het eerst in aanraking met Workforce Planning software. Deze software was OWS, destijds nog bekend onder de naam Harmony. Arnold zag hier al snel de meerwaarde van in en ontwikkelde zich na enige tijd tot key user, die collega’s in het gebruik van de software kon ondersteunen.

Via ORTEC (het bedrijf achter Harmony), belandde hij in 2012 als interim gebruiksbeheerder Harmony & CTA bij PostNL. Een uitdagende functie, want in deze grote organisatie moesten dagelijks maar liefst 40.000 tot 45.000 personeelsleden verroosterd worden. In de daaropvolgende 7 jaar groeide Arnold steeds verder door in het functioneel beheer. Tegelijkertijd vergaarde hij specialistische kennis van CTA (Centrale Tarieven Applicatie), het programma voor de loonbetaling van de meer dan 1000 uitzendkrachten bij PostNL. In 2021 werkte hij nog 7 maanden als functioneel beheerder bij de GGD Drenthe, waar hij ondersteuning bood bij de introductie van OWS binnen een voor die organisatie hectische periode.

“Ik deel mijn ervaringen, zodat de transitie naar het softwarepakket OWS in de toekomst efficiënter kan verlopen”

Vlekkeloze implementatie van OWS

Al tijdens zijn periode bij de GGD stond Arnold in contact met Rocco van Planbizz. Na afloop van zijn dienstverband kon hij via Planbizz dan ook al snel aan de slag bij het MMC. Dit grote ziekenhuis staat voor een transitie van softwarepakket SPX naar OWS en kon hierbij de expertise van Arnold goed gebruiken. Eindhoven is niet dichtbij, zo vertelt Arnold, want zelf woont hij in het Oost-Groningse Midwolda. “Dat is echter geen bezwaar, want ik kan prima vanuit huis werken. Inmiddels werk ik met plezier 16 uur per week bij het MMC en ontlast hier de functioneel beheerder op het gebied van SPX. Naar aanleiding van mijn bevindingen met SPX deel ik ook mijn ervaringen met OWS, zodat de transitie naar dit softwarepakket in de toekomst efficiënter kan verlopen.”

Verbetering van de gehele keten

Binnen het MMC worden de proactieve houding en veelzijdigheid van Arnold sterk gewaardeerd. Dankzij zijn facilitaire achtergrond kijkt hij verder dan alleen het functioneel beheer en richt hij zich in bredere zin op verbetering van de gehele keten. “Wanneer iets dat je verandert je in afdeling A € 1 oplevert maar in afdeling B € 2 kost, dan sla je de plank mis. Voor een organisatie is het belangrijk om zoveel mogelijk vanuit de keten en zo min mogelijk in eilandjes te denken. Hier valt voor veel organisaties nog de nodige winst te behalen.”

Een ketenbenadering maakt ook het werk van de functioneel beheerder makkelijker en zorgt dat een organisatie sneller kan schakelen wanneer dit nodig is. Het ultieme voorbeeld hiervan is Arnold’s periode bij de GGD Drenthe. “Door de coronapandemie moest er het ene moment opgeschaald en het andere moment afgeschaald worden. Dat betekent dat er razendsnel geschakeld moest worden op het gebied van functioneel beheer. De meeste organisaties zijn hier simpelweg onvoldoende op voorbereid.”

“Goede planning software levert zowel de organisatie als de mensen die er werken veel op”

Functioneel beheer bespaart tijd en geld

Hoewel een gestroomlijnd functioneel beheer voor veel organisaties dus nog een verbeterpunt is, signaleert Arnold wel dat de noodzaak hiervan steeds breder onderkend wordt. “Daar waar ik in het verleden als teamleider bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen de planning er gewoon even ‘bij deed’, is het tegenwoordig echt een eigen vakgebied geworden. Dat is ook nodig, want goede planning software levert zowel de organisatie als de mensen die er werken veel op. Voor gebruikers op de werkvloer is het bijvoorbeeld erg frustrerend wanneer bepaalde systemen of computers niet goed functioneren. Het geeft mij veel voldoening dat ik deze mensen blij kan maken door dit soort zaken snel voor ze op te lossen en daarmee ook de organisatie tijd en geld kan besparen. Bovendien gaat mijn werk ook over de salarisstrook van mensen. Dit neem ik dan ook zeer serieus, want ik vind het belangrijk dat iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft.”

Ben je benieuwd wat Arnold voor jouw organisatie kan betekenen? Of ben je juist benieuwd wat Planbizz als werkgever voor jou kan betekenen? Plan dan direct een vrijblijvend ambitiegesprek in en ontdek meer.

Over de auteur

Rocco Agterberg

Inmiddels ondersteun ik al 20 jaar maatschappelijke organisaties bij het optimaal benutten van hun WFM-, planning- en roostersoftware. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit bijdraagt aan een toekomstige bedrijfsvoering waarvan heel Nederland profiteert. Naast mijn passie voor ondernemerschap, ben ik sportief en heb ik een grote liefde voor praktische filosofie. Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen of wil je vrijblijvend kennismaken? Stuur mij dan gerust een berichtje via LinkedIn.

Gerelateerde artikelen

planning software MMC

Klantcase QuickScan Functioneel Beheer ORTEC WS MMC

Planbizz helpt maatschappelijke organisaties bij het optimale gebruik van workforce planning- en roostersoftware. Wat is onze werkwijze tijdens de selectie, implementatie en functioneel beheer? Welke resultaten ervaren onze opdrachtgevers? In onze klantcases vragen we opdrachtgevers om hun ervaringen kort en krachtig te beschrijven. Met in deze editie: de uitvoering van onze QuickScan van functioneel beheer van workforce planning- en roostersoftware bij het Maxima Medisch Centrum (MMC).
Lees meerKlantcase QuickScan Functioneel Beheer ORTEC WS MMC