“Zowel bij de opdrachtgever als bij Planbizz wordt je inbreng gewaardeerd”

Bijna een jaar geleden maakte Patricia Engelbert de overstap naar Planbizz. Hoe kijkt zij terug op die eerste periode? ‘Als je meedenkt en input geeft, wordt er echt iets mee gedaan’.

Groter en complexer

‘Mijn eerste opdracht via Planbizz was bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Met zo’n 16.000 medewerkers is die organisatie vele malen groter en complexer dan de zorginstelling waar ik daarvoor werkte. De DJI telt meer dan 30 locaties die hun eigen planners hebben. Daarom moet je als functioneel beheerder anders structureren: hoe breng je informatie bij de juiste mensen? Even langslopen is er niet bij, terwijl ik juist het persoonlijke contact met de planners zo belangrijk vind voor het werk van de functioneel beheerder. In dat contact kun je namelijk eenvoudig inspelen op de behoeften van de planners en kleine problemen los je dan vaak makkelijk op. Op deze schaal hoor je echter alleen de grote issues. Dus moet je op andere manieren tips en tricks delen, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven en via meetings waarin je met elkaar bespreekt waar planners zoal tegenaan lopen.

Waardevolle extra capaciteit

Bij de DJI was extra capaciteit nodig en zodoende kwam ik het team van functioneel beheerders versterken. De organisatie was overgegaan op InPlanning en de functioneel beheerders hadden al veel pakketkennis. Dat hadden ze echt goed gedaan. Dan ga je kijken: welke nieuwe opties nemen we mee en welke niet? Zo heb ik geadviseerd om het systeem zodanig in te richten dat als er extra mensen nodig zijn voor een bepaalde dienst, bijvoorbeeld vanwege een ziekmelding, dat je die oproep eerst binnen het eigen team en de eigen vestiging uit kunt zetten. Dat werkt sneller dan mensen bellen en het is nog voordeliger ook als je een openstaande dienst binnen je eigen organisatie kunt opvullen. Het leuke van werken als externe is dat je gezien wordt als expert, je advies wordt gewaardeerd. In mijn geval werd dat extra duidelijk rond de komst van de nieuwe cao. Het implementeren van een nieuwe cao heb ik al vaker gedaan, dus die ervaring was waardevol.

Ideeën worden benut

Ook bij Planbizz ervaar ik veel ruimte voor eigen inbreng. We vormen een klein team dat met elkaar nadenkt over veel van wat er gebeurt binnen het bedrijf, van relatiegeschenken tot de wervingscampagnes. Bij mijn vorige werkgever hoorde ik bij HR. Vanuit die ervaring heb ik bij Planbizz bijvoorbeeld het personeelshandboek verder verbeterd. We zijn allemaal bereid om elkaar te helpen, bijvoorbeeld door mee te lezen met een nieuwe handleiding die een collega gemaakt heeft. Iedereen maakt daar ook tijd voor. Als je meedenkt, dan wordt er echt iets met je input gedaan. Dat maakt dat ik me vrij voel om te zeggen wat ik vind. Ideeën worden benut en dat vind ik heel leuk.’

Ben je als functioneel beheerder van planning-  en roostersoftware ook toe aan de volgende stap in je loopbaan? Neem dan een kijkje naar onze uitdagende vacatures of neem contact op via onze contactpagina.

Over de auteur

Rocco Agterberg

Een ondernemer met een missie. In 2035 werkt elke maatschappelijke organisatie tevreden met workforce planning- en roostersoftware. Als objectieve expert help ik hen al ruim 15 jaar om deze software optimaal te benutten. Naast mijn passie voor ondernemerschap, ben ik ook een liefhebber van praktische filosofie.

Gerelateerde artikelen

Het tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Op 2 april is het Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware 2024 gestart. Eindgebruikers, functioneel beheerders, leidinggevenden en andere belanghebbenden binnen de overheid en de zorg kunnen hierin aangeven wat er goed gaat en wat er beter kan in het gebruik van deze software. Met als doel: gezamenlijk toewerken naar planning- en roostersoftware die wél goed voor hen werkt.
Lees meerHet tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Als je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.

Met één druk op de knop 80% van de roosters gevuld hebben. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk wordt dit percentage vaak bij lange na niet gehaald. Dat komt mede omdat veel zorgorganisaties niet alle functionaliteiten benutten die een pakket als OWS biedt. Als functioneel consultant helpt functioneel consultant Simon Roosien om eruit te halen wat erin zit. In dit artikel lees je meer over zijn visie.
Lees meerAls je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.