Expert aan het woord Raymond van Hensbergen

delen delen delen delen
Portretfoto Raymond van Hensbergen

Planbizz helpt je bij de keuze en implementatie van planning software. Maar wie zijn de mensen achter Planbizz? Hoe zijn ze hier terecht gekomen? En hoe komen ze aan hun passie voor planning software? In de reeks Expert aan het woord ontmoet je de planning experts achter Planbizz. Met in deze tweede editie: Raymond van Hensbergen, al tien jaar zelfstandig ondernemer en sinds vorig jaar via Planbizz aan het werk voor opdrachtgevers in de facilitaire dienstverlening.  

De loopbaan van Raymond – geboren en getogen in Utrecht en inmiddels wonend in Houten – typeert zich als divers. “Nadat ik in 1993 mijn opleiding toerisme en verkeer afrondde, rolde ik van de ene baan in de ander. Ik werkte als verkoper maar ook als consultant en coach. Al lang had ik de wens om ondernemer te worden en in 2011 heb ik die stap uiteindelijk ook gezet – toen begon ik het adviesbureau Brandheuvels. Wij houden ons voornamelijk bezig met opdrachten op het gebied van planning, roostering, workforcemanagement, zelfroosteren en zelfsturing.” Een voorbeeld van zo’n opdracht was het implementeren van zelfroostering bij een landelijk opererende organisatie in de kinderopvang.

“Hoewel ik ook vaak opdrachten als interim manager heb gedaan, op het gebied van verandermanagement – bevindt mijn werk zich vaak op het snijvlak van plannen en roosteren”

De ontmoeting met Planbizz

Het contact met Planbizz werd vorig jaar in eerste instantie gevormd door een LinkedIn connectie met oprichter Rocco Agterberg naar aanleiding van de zoekterm Ortec (Ortec Workforce Scheduling). Raymond: “Hoewel ik ook vaak opdrachten als interim manager heb gedaan, bijvoorbeeld op het gebied van verandermanagement – bevindt mijn werk zich vaak op het snijvlak van plannen en roosteren. Rocco gaf aan iemand nodig te hebben voor een opdracht en ik was juist op zoek naar een aanvullende opdracht, dus dat was een goede match.” Die opdracht is voor een grote organisatie op het gebied van schoonmaak. De organisatie is bezig met de implementatie van Ortec en Raymond biedt het projectteam daarbij de benodigde extra capaciteit. Ongeveer tegelijk vond Raymond nog een opdracht, een andere organisatie actief in onder andere facility services. “Dus eigenlijk ben ik zo via Planbizz tegelijk begonnen aan twee opdrachten, beiden gericht op het inrichten en uitrollen van Ortec. Voor mij zijn meerdere opdrachten ook totaal geen probleem, ik ben heel flexibel van aard.”

“De aanbestedingsfase moet echt meer aandacht krijgen”

Raymond: “Ik ben zelf niet vaak betrokken bij de selectie van planning software, maar wat ik wel vaak zie is dat keuzes op eigen houtje worden gemaakt. Dan zegt een projectgroep: ‘We hebben overal aan gedacht en een aanvraagdocument gemaakt’. Maar dat document gaat dan vervolgens helemaal niet over de specifieke wensen en eisen die de organisatie heeft bij planning software. Als je dat niet goed in kaart hebt gebracht, dan zie je daar bij de implementatie en het daadwerkelijke gebruik de gevolgen van. En als je eenmaal iets hebt geïmplementeerd, dan kom je er ook niet meer zo maar van af. Een switch kost namelijk ook veel tijd en geld. De aanbestedingsfase moet dus echt meer aandacht krijgen.”

“Een 100% match vinden is een utopie”

In zijn ogen blijft de keuze voor planning software deels altijd kijken in een glazen bol. “Een 100% match vinden is vaak een utopie. Je weet gewoon niet hoe het in de praktijk gaat zijn. Juist daarom moet je vooraf goed je wensen en eisen in kaart brengen.” Daarnaast missen veel organisaties een inkoper. Raymond: “De wens om te starten met planning software kent toch vaak een financiële factor: beheersing van personele kosten. De benodigde kennis en kunde voor zowel inkoop als rond de software is vaak mager of ontbreekt in organisaties. Denk bijvoorbeeld aan zorginstellingen, die kunnen ondersteuning van buiten bij dit soort trajecten meestal goed gebruiken. Precies die volwassenheid van organisaties, is iets waar in de toekomst nog veel te winnen is.”

De toekomst

Reflecteren doet Raymond graag – mits hij er tijd voor heeft. “Ik ben nog steeds blij met de keuze voor het ondernemerschap. Hoewel het soms best wat ups en downs met zich meebrengt, is voor mij de vrijheid van zelf opdrachtgevers kiezen enorm fijn. Ook heb ik geen last van politiek en dubbele agenda’s, iets waar je in loondienst bij een organisatie vaak wel mee te maken krijgt. En ik heb ruimte om andere dingen te doen. Ik werk bijvoorbeeld ook als re-integratie adviseur, waarbij ik (2e spoor)kandidaten begeleid bij het re-integreren. En ik ondersteun een franchiseorganisatie bij het maken van een professionaliseringsslag.”

Over de toekomst zegt hij: “Twee jaar geleden dacht ik: nog een tijdje interimmen en dan bij een bedrijf in dienst – zeker met het oog op mijn pensioen. Maar nu ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga doen. Misschien verbind ik me later alsnog ergens aan.” Zijn kennis van Ortec kan daarbij zeker interessant zijn. “In de toekomst wil ik Planbizz dan ook nog beter leren kennen om de kennisgebieden die ik heb te blijven verdiepen, bijvoorbeeld in het geval van Ortec. Maar ik zou me ook graag in andere kennisgebieden willen verdiepen. En de veranderkant van implementatietrajecten trekt mij ook heel erg. De rol van functioneel beheer – waarin je ervoor zorgt dat de inrichting van een systeem aansluit bij wat de business nodig heeft – die vind ik super interessant. Zeker bij planning software is die rol van functioneel beheer heel belangrijk. En ik kan het ook, ik kan namelijk zowel met techneuten meepraten als met mensen uit de business. Eigenlijk de ideale rol voor mij dus.”

Jouw planningsvraagstuk voorleggen aan Raymond? Vraag dan een gratis (virtueel) ambitiegesprek aan

Laat je reactie achter