De uitdagingen rondom flexibel werken: omgaan met de Arbeidstijdenwet

Flexibel werken is niet meer weg te denken uit de wereld van Human Resource Management. Door ontwikkelingen zoals Het Nieuwe Werken en het coronavirus zijn medewerkers steeds flexibeler in waar en wanneer ze werken. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties en instellingen wendbaarder zijn om in te spelen op het werkaanbod en de gebeurtenissen uit hun omgeving.

Echter, deze flexibiliteit creëert ook uitdagingen voor de werkgever. Eén van de veelgenoemde uitdagingen is om overzicht te behouden om te voldoen aan de normen van de Arbeidstijdenwet (ATW). Maar gelukkig bestaan er steeds meer innovatieve oplossingen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Deze blog geeft inzicht in de uitdagingen omtrent de ATW en de innovatieve mogelijkheden om hier als werkgever slim op in te spelen.

Wat is de Arbeidstijdenwet?

De Arbeidstijdenwet (ATW), ook wel Werktijdenwet genoemd, is een complex geheel van regels die gaan over de maximale werktijden en minimale rusttijden van medewerkers. Hierbij moet je denken aan hoeveel uren medewerkers mogen werken in een bepaalde periode, en hoe veel tijd ze recht hebben op pauze of rust tussen diensten door. De ATW omvat zowel normen voor ‘normale’ werkweken, als voor nachtdiensten, diensten op zondag of oproepdiensten. De ATW is daardoor dus vrijwel altijd van toepassing. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor het naleven van deze regels. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voert regelmatig controles uit om hierop toe te zien.

Uitdagingen voor werkgevers

In het nieuws komt regelmatig voorbij dat organisaties beboet zijn door de inspectie SZW op het gebied van de ATW. In 2017 stelde inspectie zelfs dat bij 33 procent van de inspecties bij organisaties niet aan de regels wordt voldaan. Hoe komt dat nou? Hoewel de wetgeving in de ATW helder is, is het voor organisaties die werken met flexibel personeel een steeds grotere uitdaging om alles goed na te leven. Een voorbeeld hiervan is het werken met oproepkrachten: hierbij weet de werkgever vaak niet van tevoren of en hoe lang de medewerkers gaan werken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een servicemonteur: deze gaat naar een klant toe, en werkt hier vaak door totdat het probleem in kwestie opgelost is. Enorm waardevol voor de klant en de werkgever, maar zo kan het voorkomen dat de werktijden volgens wettelijke normen eigenlijk te lang zijn. Ook is het mogelijk dat een ingehuurde medewerker op dezelfde dag of week ook bij een andere werkgever werkt. In al deze situaties is de werkgever verantwoordelijk voor het garanderen van de juiste werk- en rusttijden voor de werknemer.

Workforce planning software oplossingen

Natuurlijk is communicatie in de organisatie hierbij van groot belang: praten met medewerkers over of zij ook op andere plekken werken, toezien op het feit dat iedereen voldoende pauze neemt, et cetera. Echter is dit vaak niet voldoende om echt overzicht te houden over hoe lang en hoe vaak iedereen werkt; zeker niet in organisaties en instellingen waar in toenemende mate flexibel gewerkt wordt. Daarom zijn er twee mogelijke oplossingen die dit gemakkelijker maken.

Tijdregistratiesoftware

Allereerst is het van belang om de werktijden van medewerkers goed bij te houden. De werkgever is zelfs wettelijk verplicht om begin- en eindtijden van diensten en totale tijd aan pauze van het personeel bij te houden. Een wat ouderwetse manier om dit te doen is door de werken met de welbekende werkbriefjes, maar zeker in grote organisaties werkt dit niet optimaal. Een goede tijdsregistratiesoftware is daarom een handige oplossing. Hierin houden medewerkers zelf hun werktijden bij: ze klokken in en uit, en kunnen pauzes registreren. Zo wordt alle benodigde informatie automatisch vastgelegd in één systeem, waarbij niets kwijt kan raken.

Planning software

Een tweede oplossing is het werken met slimme roosters. Verschillende soorten van planning software zijn in staat om de roosters te toetsen aan lokale wet- en regelgeving, en dus ook aan de ATW. Op deze manier krijgt de werkgever inzicht in de knelpunten in het rooster, wat de gelegenheid geeft om dit tijdig aan te passen.

Deze twee mogelijkheden maken het voor de werkgever gemakkelijker om overzicht te houden over de werk- en rusttijden van medewerkers, en daarmee om te voldoen aan de wettelijke normen van de ATW. Voldoen aan de regelgeving is niet alleen vanuit een wettelijk oogpunt belangrijk voor de organisatie, maar het zorgt er ook voor dat medewerkers een verantwoord werkpatroon hebben en houden. Meer gezondheid en welzijn van personeel is immers belangrijk voor productiviteit en werkgeluk, zoals centraal staat in onze blog over duurzaam roosteren.  Ben je benieuwd wat planning software nog meer te bieden heeft? Klik dan op de link voor een uitgebreid overzicht.

Benieuwd naar alle aanbieders van Workforce Planning software? Download dan gratis onze Planbizz Arena.

Over de auteur

Rocco Agterberg

Een ondernemer met een missie. In 2035 werkt elke maatschappelijke organisatie tevreden met workforce planning- en roostersoftware. Als objectieve expert help ik hen al ruim 15 jaar om deze software optimaal te benutten. Naast mijn passie voor ondernemerschap, ben ik ook een liefhebber van praktische filosofie.

Gerelateerde artikelen

Het tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Op 2 april is het Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware 2024 gestart. Eindgebruikers, functioneel beheerders, leidinggevenden en andere belanghebbenden binnen de overheid en de zorg kunnen hierin aangeven wat er goed gaat en wat er beter kan in het gebruik van deze software. Met als doel: gezamenlijk toewerken naar planning- en roostersoftware die wél goed voor hen werkt.
Lees meerHet tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Als je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.

Met één druk op de knop 80% van de roosters gevuld hebben. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk wordt dit percentage vaak bij lange na niet gehaald. Dat komt mede omdat veel zorgorganisaties niet alle functionaliteiten benutten die een pakket als OWS biedt. Als functioneel consultant helpt functioneel consultant Simon Roosien om eruit te halen wat erin zit. In dit artikel lees je meer over zijn visie.
Lees meerAls je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.