planning software

Lancering Planbizz Arena en 3 trends in HR-technologie – in gesprek met Mark van Assema

Bij Planbizz zijn we graag op de hoogte van wat er speelt op de markt van HR-technologie. Wij helpen organisaties bij de complexe selectie en implementatie van de juiste Workforce Planning software en de ambities van onze opdrachtgevers zijn daarbij leidend.

Voor ons is het dus van belang de ontwikkelingen in de wereld van HR-technologie goed in de gaten te houden. Een goede reden om Mark van Assema, oprichter van #HRTech Review, uit te nodigen voor een rondetafelgesprek tijdens onze laatste expertbijeenkomst. Samen met Mark lanceren wij onze gezamenlijke Planbizz Arena en bespreken we de trends binnen HR-technologie.

#HRTech Review

#HRTech Review is een platform dat alle aanbieders van software en digitale tools op HR-gebied samenbrengt. Denk dan aan systemen voor digitaal samenwerken en salarisadministratie, maar ook aan apps voor urenregistratie, onboarding en assessments. In hun HRTech Arena staan meer dan 360 aanbieders van systemen op HR-gebied overzichtelijk bij elkaar, onderverdeeld per expertise. Al deze aanbieders richten zich op eindgebruikers van HR-toepassingen.

Planbizz Arena

We beginnen het online gesprek met de introductie van onze eigen Planbizz Arena die wij in samenwerking met #HRTech Review hebben ontwikkeld. Een uitstekende tool om het grote aanbod van Workforce Planning software te visualiseren. In de Planbizz Arena staan 75 aanbieders van Workforce Planning software overzichtelijk bij elkaar, onderverdeeld per branche. De Planbizz Arena helpt organisaties bij hun zoektocht naar de beste Workforce Planning software. Zie hieronder de eerste versie en is gratis met bonus te downloaden via de volgende link.

Trends 1: Alles-in-één

Bij Planbizz zien we dat bij veel van onze opdrachtgevers de afdelingen Communicatie en HR steeds dichter naar elkaar groeien. De vraag naar intranet-achtige systemen wordt daarmee steeds groter. Eén systeem waar alle afdelingen in vertegenwoordigd zijn.

Het aanbod van digitale tools neemt toe. Elke organisatieafdeling heeft eigen vraagstukken en voor elk vraagstukken is er een aanbieder met een digitale tool. De werknemer werkt uiteindelijk in verschillende systemen en heeft overal een ander account. De gegevens worden apart opgeslagen en zijn niet met elkaar verbonden. Een gemiste kans als het aankomt op bijvoorbeeld personeelsdossiers, maar ook op het gehele functioneren van het bedrijf.  Een EEL (Employee Experience Layer) kan dit probleem in gevallen wel ondervangen. Die fungeert als een soort chatbot tussen alle aangewezen apps en verbindt zo alle gegevens uit de verschillende systemen Toch blijft het als geheel kwetsbaar, omdat bijvoorbeeld beheer en onderhoud niet centraal belegd zijn en een vloeiende samenwerking niet gegarandeerd is.

Er zijn nog weinig spelers op de markt die een compleet pakket kunnen bieden. Sommige grote ontwikkelaars als SAP en Kronos kunnen vaak wel verschillende functionaliteiten in één pakket aanbieden, maar kunnen daarin niet altijd maatwerk bieden, specifiek voor de Nederlandse markt. Tenzij een flink bedrag wordt neergeteld, zit de opdrachtgever dan met een nét niet optimale oplossing.

Dit biedt grote kansen voor de kleinere Nederlandse spelers op de markt; hen ligt geen strobreed in de weg om dit gat te vullen en om samenwerkingen aan te gaan met andere specialistische aanbieders om zo tot een mooi aanbod te komen.

Trend 2: Talent Marketplace

In Talent Management zien we de trend verschuiven naar skills management; veel tools bieden mogelijkheden om competenties, certificering en assessments vast te leggen en zo een uitgebreid profiel van de medewerker samen te stellen. Alle medewerkers vormen samen een Talent Marketplace die managers de mogelijkheid biedt om per dag of werkshift, een team samen te stellen waarbij de talenten naadloos op elkaar aansluiten.

In de praktijk, op de werkvloer, wordt het echter nog niet overal ingezet. Vaak vraagt het om een andere kijk van leidinggevenden of spelen persoonlijke belangen op. De werkcultuur is er nog niet altijd op ingericht. Op plaatsen met minder traditionele werkculturen, zoals in ziekenhuizen en laboratoria zien we dat de tools wel naar het werkveld vertaald worden.

Er is een mooie case bekend in België bij omroep VRT, waar planning en roostering alleen nog maar gebeurt op basis van skills en kwalificaties. Zowel de organisatie als de medewerkers zijn zeer tevreden met deze manier van werken. Alle facetten die komen kijken bij een goede productie zijn optimaal op elkaar afgestemd. Medewerkers kunnen in één oogopslag zien welke collega’s bij de productie betrokken zijn en zo met elkaar in contact komen.

Een mooie trend die veel mogelijkheden biedt, maar die vraagt om verandering van werkcultuur. Daar liggen voor ontwikkelaars goede kansen.

Trend 3: Total Talent Workforce

Zo is het een kleine stap naar een andere ontwikkeling: planning op basis van Total Talent Workforce. Worden ook externe medewerkers, zoals uitzendkrachten, al meegenomen in de tools? De wil is er bij organisaties zeker, maar ze stuiten vaak op onwil bij de uitzendbureaus. Die werken met eigen systemen en staan niet te springen om zich aan te sluiten bij de verschillende systemen van hun klanten. Voor de uitzendkracht betekent dit vaak een dubbele urenregistratie en gegevens die bij meerdere partijen verwerkt worden.

Technisch gezien zijn de systemen vaak eenvoudig met elkaar te verbinden worden. Ook zijn er gemakkelijk exports te maken van data. Het probleem ligt hier bij de uiteenlopende belangen van de verschillende partijen.

De toekomst volgens Mark van Assema

Tot slot hebben we Mark gevraagd welke ontwikkelingen en trends hij ziet in de wereld van HR-technologie. Zijn korte antwoord: AI, Artifical Intelligence en Skills Based, zelfdenkende systemen die een talentprofiel met skills aanmaken op basis van bijvoorbeeld assessments, inzet, werktijden, certificeringen/bijscholing en functieverloop. Als alle functionaliteiten aan elkaar gekoppeld zijn, kan een zeer gedetailleerd profiel opgesteld worden dat gebruikt kan worden bij interne mobiliteit en een functiewissel kan vergemakkelijken.

De techniek gaat hierin harder dan de praktijk. Veel vraagstukken zijn al goed digitaal op te lossen en klaar voor integratie in het werkveld, maar in de praktijk spelen nog traditionele werkculturen met bijvoorbeeld vaste, cyclische roosters. AI is dan nog een stap te ver. De winst is te halen bij begeleiding in dit groeiproces naar nieuwe digitale samenwerking en vertrouwen in de juiste software.

Met Planbizz naar de toekomst

Planbizz heeft zin in de toekomst. Ontwikkelingen in de markt HR-tech houden ons scherp, maar we houden altijd ons doel voor ogen: ambities van organisaties waarmaken met de juiste Workforce Planning software. Wij helpen hen bij een onafhankelijke selectie en implementatie van Workforce Planning software. Hiermee voorkom zij een foute keuze en besparen daarmee een verloren investering van tijd en geld.

Ben je op zoek naar de beste Workforce Planning software voor jouw organisatie? Download dan gratis onze nieuwe Planbizz Arena en ontvang als bonus een checklist met de meest voorkomende fouten tijdens de zoektocht. Hiermee heb jij alle aanbieders op een rijtje en bespaar je tijd bij de selectie van de juiste Workforce Planning software.  

Over de auteur

Rocco Agterberg

Een ondernemer met een missie. In 2035 werkt elke maatschappelijke organisatie tevreden met workforce planning- en roostersoftware. Als objectieve expert help ik hen al ruim 15 jaar om deze software optimaal te benutten. Naast mijn passie voor ondernemerschap, ben ik ook een liefhebber van praktische filosofie.

Gerelateerde artikelen

Het tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Op 2 april is het Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware 2024 gestart. Eindgebruikers, functioneel beheerders, leidinggevenden en andere belanghebbenden binnen de overheid en de zorg kunnen hierin aangeven wat er goed gaat en wat er beter kan in het gebruik van deze software. Met als doel: gezamenlijk toewerken naar planning- en roostersoftware die wél goed voor hen werkt.
Lees meerHet tweede Nationale Gebruikerstevredenheidsonderzoek planning- en roostersoftware is gestart!

Als je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.

Met één druk op de knop 80% van de roosters gevuld hebben. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk wordt dit percentage vaak bij lange na niet gehaald. Dat komt mede omdat veel zorgorganisaties niet alle functionaliteiten benutten die een pakket als OWS biedt. Als functioneel consultant helpt functioneel consultant Simon Roosien om eruit te halen wat erin zit. In dit artikel lees je meer over zijn visie.
Lees meerAls je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.