planning software

6 tips voor een gezonde work-life balance

Wat is work-life balance? De work-life balance is de balans tussen je werk en je privéleven. We nemen steeds vaker ons werk mee naar huis (zowel fysiek als mentaal) en dit zorgt ervoor dat je werk en privéleven moeilijk kan onderscheiden met alle gevolgen van dien. Het is daarom belangrijk om een gezonde work-life balance te vinden. Een burn-out is misschien wel het gevaarlijkste gevolg dat kan ontstaan bij een ongezonde work-life balance. Doordat je jezelf te lang mentaal onder druk zet, krijg je last van symptomen zoals (fysieke) uitputting, prikkelbaarheid, huilbuien etc. Hoe herken je een ongezonde work-life balance?…

Wat is work-life balance?

De work-life balance is de balans tussen je werk en je privéleven. We nemen steeds vaker ons werk mee naar huis (zowel fysiek als mentaal) en dit zorgt ervoor dat je werk en privéleven moeilijk kan onderscheiden met alle gevolgen van dien. Het is daarom belangrijk om een gezonde work-life balance te vinden.

Een burn-out is misschien wel het gevaarlijkste gevolg dat kan ontstaan bij een ongezonde work-life balance. Doordat je jezelf te lang mentaal onder druk zet, krijg je last van symptomen zoals (fysieke) uitputting, prikkelbaarheid, huilbuien etc.

Hoe herken je een ongezonde work-life balance?

Herken je je in één of meer van de bovenstaande verschijnselen en wil je weten of jij ook last hebt van een ongezonde work-life balance? Doorloop dan deze korte checklist:

  • Ik bekijk berichtjes van mijn werk ook buiten werktijd
  • Ik neem niet vaak de tijd om rustig te eten, maar ga door met werken
  • Ik reageer meteen op binnenkomende berichten
  • Ik krijg mijn ‘to-do’ lijst nooit helemaal af
  • Ik werk vaak thuis nog even door
  • Ik maak nooit iets helemaal af
  • Ik zit ’s avonds vaak in mijn hoofd met het werk van de afgelopen dag
  • Ik doe vaak dingen waar ik geen zin in heb
  • Ik voel me regelmatig opgejaagd

Zijn 3 of meer stellingen van jou op toepassing? Dan wordt het tijd om wat beter voor jezelf te zorgen! Lees snel verder om te weten hoe je een betere work-life balance bereikt.

Tips voor een gezonde work-life balance 

Het klinkt natuurlijk ideaal: een gezonde work-life balance: het vermindert stress, je hebt meer tijd voor je naasten en je bent gelukkiger. Maar hoe kom je nou tot een gezonde balans? Een aantal tips die je meteen kan toepassen staan hieronder.

  1. #1 – Prioriteiten stellen
    Misschien is dit wel de belangrijkste tip. Door prioriteiten te stellen, is het makkelijker om nee te zeggen tegen de taken die minder belangrijk zijn. Maak ook de afweging welke activiteiten het minst opleveren. Zo kan je gaan schrappen en wordt je agenda plots een stuk leger.
  2. #2 – Grenzen stellen
    Stel duidelijke grenzen voor jezelf en ga hier niet overheen. Zorg dat het voor zowel werkgever als werknemer duidelijk is waar de grens ligt zodat hier geen miscommunicatie over ontstaat.
  3. #3 – Indelen van je tijd
    Om stress te voorkomen, is het waardevol om de meest belastende taken aan het begin van de dag te plannen. Op deze manier sluit je de meest stressvolle taken al vroeg op de dag af, heb je niet meer de neiging om ze uit te stellen en kan je met een gerust hart naar huis.
  4. #4 – Neem tijd voor jezelf en je naasten
    Deze tip is het meest voordehand liggend, maar toch net zo belangrijk: zorg ervoor dat je voldoende tijd voor jezelf en je gezin, familie en vrienden vrijhoudt. Dit zijn hele waardevolle momenten. Zo beschrijft Nigel Marsh in zijn Ted Talk dat één uur eerder vrij nemen al veel verschil uit kan maken voor je naasten. Als werkgever is het belangrijk dat je dit gedrag ook bij je werknemers stimuleert. Je zult merken dat je collega’s beter in hun vel zitten en productiever te werk gaan de volgende dag.
  5. #5 – Creëer werkvrije plekken
    Zorg dat er plekken zijn die niks met werk te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een zithoek waar laptops verboden zijn en waar muziek wordt afgespeeld. Als deze faciliteiten worden aangeboden op de werkvloer, kunnen werknemers vaker voor een korte periode tot rust komen, om vervolgens met nieuwe energie aan het werk te gaan.
  6. #6 – Zet de juiste planningssoftware in
    Veel van de bovenstaande tips kunnen al worden doorgevoerd in het rooster van je medewerkers. Zo kan je stimuleren dat de belangrijkste en meest stressvolle taken als eerst worden uitgevoerd en je kan een aantal uur per week vrijmaken voor familietijd. De beste manier om deze opties door te voeren, is het gebruik van planningssoftware voor zelfroosteren. Bij deze manier van plannen worden door de werknemers zelf unieke individuele roosters gemaakt. Zo kunnen ze zelf inschatten hoe ze hun tijd het beste kunnen benutten voor een work-life balance.

Ben je benieuwd………………………. naar andere roostermethodieken die je kan doorvoeren in je organisatie? Lees dan ook onze vorige blog. Heb je andere vragen waarbij wij je kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de auteur

Rocco Agterberg

Rocco is oprichter en objectieve expert bij Planbizz. Ruim 15 jaar helpt hij toonaangevende organisaties om het maximale uit workforce planning software te halen. Naast zijn passie voor het ondernemerschap, heeft hij een grote liefde voor praktische filosofie.

Gerelateerde artikelen

Hoe beheer je gebruikersautorisaties in planning software?

Hoe beheer je gebruikersautorisaties in planning software?

In veel branches die planning software gebruiken, wordt gewerkt met data over de organisatie en haar medewerkers. Denk hierbij alleen al aan de gezondheidszorg en overheid. Ongeautoriseerde toegang tot deze gegevens kan leiden tot mutatie van belangrijke bedrijfsdata of problemen met het functioneren van de software. In dit artikel bespreken we wat een goed beheer van gebruikersautorisaties in planning software zo belangrijk maakt en waarom veel organisaties op dit gebied steken laten vallen.
Lees meer
Zo verbeter je kennis van planning software bij gebruikers

Zo verbeter je kennis van planning software bij gebruikers

Veel organisaties hebben moeite om het maximale uit planning software te halen. Vaak ligt onvoldoende kennis bij roosteraars en andere relevante gebruikers hieraan ten grondslag. Zonder de juiste kennis van een planningspakket verlopen organisatieprocessen ten aanzien van roostering en planning stroever, met als gevolg een lagere productiviteit en medewerkerstevredenheid. Hieronder leggen we uit hoe het goed inrichten van functioneel beheer dit probleem oplost door kennisverbetering bij planners en roosteraars te bevorderen.
Lees meer
Jetty Huberts

Expert Aan Het Woord Jetty Huberts

Planbizz helpt organisaties in de gezondheidszorg en publieke sector bij de selectie, inkoop, implementatie en het functioneel applicatiebeheer van planning- en roostersoftware. Maar wie zijn de mensen achter Planbizz? Hoe zijn ze hier terecht gekomen? En hoe bevalt het werken bij Planbizz? In de reeks Expert aan het woord ontmoet je onze planning experts. Met in deze editie: Jetty Huberts.
Lees meer