Waarom zou je afwachten?

Veel organisaties in de zorg en overheid maken gebruik van geavanceerde planning- en roostersoftware. Maar waar doe je goed aan in het gebruik ervan? Er valt nog veel eer te behalen door bepaalde modules uit zo’n pakket beter uit te nutten - óf juist niet. We spreken met onze nieuwe collega Patricia Engelbert over deze mooie uitdaging waar je als functioneel beheerder in iedere dag stappen in kunt zetten.

Op zoek naar de juiste balans

Binnen de zorg en overheid wordt veel gebruik gemaakt van softwaretools voor personeelsplanning die veel mogelijkheden bevatten. Dan is de vraag: hoe benut je die functionaliteiten het meest efficiënt? Maak je als organisatie optimaal gebruik van de mogelijkheden? Of hebben gebruikers juist te véél functies tot hun beschikking? “Dat laatste gaat namelijk vaak ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Mensen kunnen dan ‘verzuipen’ in de mogelijkheden waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. En: hoe minder keuzes je hebt, hoe kleiner de kans is op fouten. Door hier een goede balans in te vinden, maak je het meest efficiënt gebruik van een planningstool. Als je een kostbaar pakket hebt, wil je dat toch zo goed mogelijk benutten? De functioneel beheerder is ervoor om dit optimaal te organiseren.”



Automatisch inregelen

Dat efficiënt inregelen is trouwens niet iets eenmaligs, maar een doorlopend proces. Een goede functioneel beheerder kijkt altijd waar en hoe het beter kan. “Zo zijn er nog veel organisaties die de rechten van iedere individuele gebruiker handmatig inregelen. Als je je bedenkt hoeveel gebruikers er zijn in een gemiddeld ziekenhuis of bij een overheidsinstelling, dan hoef ik niet uit te leggen dat dit enorm veel werk met zich meebrengt. Een handige functioneel beheerder maakt rollen aan in de planningstool, in plaats van gebruikers. Aan iedere rol koppel je vervolgens de rechten die daarbij horen. En een gebruiker krijgt een rol met de bijbehorende rechten. Verandert er iets in de rechten? Dan hoef je die wijziging alleen in de betreffende rollen door te voeren. De wijziging geldt dan meteen voor alle gebruikers met die rol. Dit automatisch inregelen scheelt veel werk!”

Altijd iets te verbeteren

Hoe meer er automatisch gaat, hoe meer tijd je als functioneel beheerder overhoudt voor andere zaken. “Zelf vind ik het leuk om processen goed in kaart te brengen en te bekijken waar iets verbeterd kan worden. Dat doe ik ook proactief. Want waarom zou je afwachten? In dit vak is altijd wel iets te verbeteren of te vernieuwen. Denk aan het aanbrengen van een koppeling van de planningstool met het ECD. Of het systeem inrichten na de totstandkoming van een nieuwe CAO, waardoor je overwerk of toeslagen om wilt kunnen rekenen naar tijd. Of het invoeren van een beschikbaarheidsrooster voor medewerkers van verschillende afdelingen. Het kán allemaal. Dus schakel een functioneel beheerder in en maak er gebruik van! Want hoe beter en eenvoudiger de planning- en roostersoftware werkt, hoe makkelijker het voor iedereen wordt.”

Ben je benieuwd naar meer ervaringen van Patricia, wil je even sparren of gewoon even kennismaken? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de auteur

Rocco Agterberg

Rocco is partner en objectieve expert bij Planbizz. Al meer dan 15 jaar helpt hij toonaangevende organisaties om het maximale uit workforce planning software te halen. Naast zijn werk voor opdrachtgevers, schrijft hij ook waardevolle content waarmee organisaties hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen.

Gerelateerde artikelen

implementatie en functioneel beheer planning software

Maak tijd en ruimte om het beste uit je planning- en roostersoftware te halen

Als functioneel beheerder heb je een aantal terugkerende taken die ervoor zorgen dat de planning- en roostersoftware goed blijft draaien. Daarnaast moet je vaak ook nog onvoorziene situaties oplossen en dat geeft menig functioneel beheerder behoorlijk wat stress. Maar dat is helemaal niet nodig. Met een andere aanpak maak je je werk leuker én beter. Onze functioneel consultant Jeroen Bakker deelt zijn visie im deze blog.
Lees meerMaak tijd en ruimte om het beste uit je planning- en roostersoftware te halen

Expert Aan Het Woord Jeroen Bakker

Sinds 1 september heeft Planbizz er een zwaargewicht bij: Jeroen Bakker. Hij brengt maar liefst 22 jaar ervaring binnen implementatie en functioneel beheer van planning- en roostersoftware mee. Deze nuchtere Groninger bekijkt vraagstukken graag vanuit een brede context: “De beste oplossingen genereer je in gesprek met de klant.”
Lees meerExpert Aan Het Woord Jeroen Bakker