
Expert Aan Het Woord Jeroen Bakker
Sinds 1 september heeft Planbizz er een zwaargewicht bij: Jeroen Bakker. Hij brengt maar liefst 22 jaar ervaring binnen implementatie en functioneel beheer van planning- en roostersoftware mee. Deze nuchtere Groninger bekijkt vraagstukken graag vanuit een brede context: “De beste oplossingen genereer je in gesprek met de klant.”
Over de grens
Voordat Jeroen de overstap maakte naar Planbizz, werkte hij 22 jaar als business consultant bij Ortec waarvan de laatste 5 jaar bij de Duitse tak in Bremen. Jeroen: “Ik woon dicht bij de Duitse grens en Bremen was voor mij nou eenmaal dichterbij dan het Nederlandse kantoor van Ortec in Zoetermeer.” Jeroen is, zoals hij zelf zegt, geboren en gevormd op het Groningse platteland. Na wat omzwervingen door de Randstad keerde hij 22 jaar geleden terug naar het noorden, naar de stad Groningen. “Na een paar jaar ben ik echt naar het platteland gegaan. De rust en ruimte passen mij beter”, vertelt Jeroen. “Vanuit hier reisde ik met veel plezier door Duitsland door om klanten te helpen om het beste uit hun planning- en roostersoftware te halen. Door corona veranderde dat. Ook wij gingen op afstand en werken en hadden vooral digitaal contact met klanten. Na corona is dat voor een groot deel gebleven: het bleek efficiënt zonder dat er sprake was van kwaliteitsverlies.”
Echt contact
Hoewel hij veel van zijn opdrachten goed uit kon voeren vanuit huis, ging Jeroen het contact met zijn klanten missen. Volgens hem is op afstand werken toch echt anders dan wanneer je bij je klanten bent: “Als je klanten vrijwel alleen digitaal spreekt, zijn de gesprekken vaak korter, zakelijker en meer gericht op één specifiek onderwerp. Ga je naar klanten toe, dan krijg je door de omgeving ook een stuk context mee. Die omgevingsfactoren zijn vaak juist heel belangrijk als je wilt weten wat de achtergrond is van het vraagstuk dat een klant heeft. Want als je weet hoe en waar een probleem ontstaan is, draagt dat bij aan het vinden van de beste manier om planprocessen te verbeteren. In contact staan met de klant is daarbij essentieel. In mijn beleving genereer je de beste oplossingen door in gesprek te gaan met elkaar. Bij Planbizz denken ze daar hetzelfde over. Dat was voor mij de reden om hier te komen werken: ik wil weer meer in contact zijn met en bij klanten en samen creatief op zoek gaan naar oplossingen. Daarbij vind ik ook de omvang van Planbizz prettig. Het is een kleinere, groeiende organisatie. Daardoor is er meer ruimte om opdrachten op een creatieve manier en vanuit een breder perspectief aan te vliegen.”
Hang naar avontuur
Buiten werktijd verdiept Jeroen zich graag in de Romeinse geschiedenis en de verhalen uit de Griekse mythologie. Hij leest erover en reist met zijn zoon naar plekken waar de overblijfselen uit de Romeinse tijd nog te zien zijn. “Wat ik mooi vind is dat de Grieken verhalen over goden gebruikten als oplossing voor alledaagse vraagstukken en voor de weergave van gedachten. Stephen Fry heeft die verhalen opnieuw weergegeven in drie prachtige boeken, waarin onder andere het verhaal over Troje weer tot leven komt. Die boeken kan ik iedereen aanraden! Ik hou van de tragiek, het avontuur en het heldendom in de klassieke oudheid. Misschien is het mijn eigen hang naar avontuur die dit ingeeft.”
Wil je samen met Jeroen sparren over hoe je het beste uit je planning- en roostersoftware kunt halen? Neem dan contact met hem op. Of ben je een functioneel beheerder die de volgende stap wil zetten in zijn of haar loopbaan? Bekijk dan onze vacatures en kom met ons in contact voor een vrijblijvende kennismaking.
Over de auteur
Rocco Agterberg
Rocco is oprichter en objectieve expert bij Planbizz. Ruim 15 jaar helpt hij toonaangevende organisaties om het maximale uit workforce planning software te halen. Naast zijn passie voor het ondernemerschap, heeft hij een grote liefde voor praktische filosofie.
Gerelateerde artikelen

Maak tijd en ruimte om het beste uit je planning- en roostersoftware te halen

Vacature Functioneel Consultant ORTEC Workforce Scheduling
