Expert Aan Het Woord Jeroen Bakker

Sinds 1 september heeft Planbizz er een zwaargewicht bij: Jeroen Bakker. Hij brengt maar liefst 22 jaar ervaring binnen implementatie en functioneel beheer van planning- en roostersoftware mee. Deze nuchtere Groninger bekijkt vraagstukken graag vanuit een brede context: “De beste oplossingen genereer je in gesprek met de klant.”

Over de grens

Voordat Jeroen de overstap maakte naar Planbizz, werkte hij 22 jaar als business consultant bij Ortec waarvan de laatste 5 jaar bij de Duitse tak in Bremen. Jeroen: “Ik woon dicht bij de Duitse grens en Bremen was voor mij nou eenmaal dichterbij dan het Nederlandse kantoor van Ortec in Zoetermeer.” Jeroen is, zoals hij zelf zegt, geboren en gevormd op het Groningse platteland. Na wat omzwervingen door de Randstad keerde hij 22 jaar geleden terug naar het noorden, naar de stad Groningen. “Na een paar jaar ben ik echt naar het platteland gegaan. De rust en ruimte passen mij beter”, vertelt Jeroen. “Vanuit hier reisde ik met veel plezier door Duitsland door om klanten te helpen om het beste uit hun planning- en roostersoftware te halen. Door corona veranderde dat. Ook wij gingen op afstand en werken en hadden vooral digitaal contact met klanten. Na corona is dat voor een groot deel gebleven: het bleek efficiënt zonder dat er sprake was van kwaliteitsverlies.” 


Afgelopen week brachten we het onderzoeksrapport uit met alle bevindingen van het nationaal onderzoek naar het gebruik van planning- en roostersoftware in de zorg. Ben je benieuwd naar de inzichten en de praktische adviezen? Download het dan hier gratis.



Echt contact

Hoewel hij veel van zijn opdrachten goed uit kon voeren vanuit huis, ging Jeroen het contact met zijn klanten missen. Volgens hem is op afstand werken toch echt anders dan wanneer je bij je klanten bent: “Als je klanten vrijwel alleen digitaal spreekt, zijn de gesprekken vaak korter, zakelijker en meer gericht op één specifiek onderwerp. Ga je naar klanten toe, dan krijg je door de omgeving ook een stuk context mee. Die omgevingsfactoren zijn vaak juist heel belangrijk als je wilt weten wat de achtergrond is van het vraagstuk dat een klant heeft. Want als je weet hoe en waar een probleem ontstaan is, draagt dat bij aan het vinden van de beste manier om planprocessen te verbeteren. In contact staan met de klant is daarbij essentieel. In mijn beleving genereer je de beste oplossingen door in gesprek te gaan met elkaar. Bij Planbizz denken ze daar hetzelfde over. Dat was voor mij de reden om hier te komen werken: ik wil weer meer in contact zijn met en bij klanten en samen creatief op zoek gaan naar oplossingen. Daarbij vind ik ook de omvang van Planbizz prettig. Het is een kleinere, groeiende organisatie. Daardoor is er meer ruimte om opdrachten op een creatieve manier en vanuit een breder perspectief aan te vliegen.”

Hang naar avontuur

Buiten werktijd verdiept Jeroen zich graag in de Romeinse geschiedenis en de verhalen uit de Griekse mythologie. Hij leest erover en reist met zijn zoon naar plekken waar de overblijfselen uit de Romeinse tijd nog te zien zijn. “Wat ik mooi vind is dat de Grieken verhalen over goden gebruikten als oplossing voor alledaagse vraagstukken en voor de weergave van gedachten. Stephen Fry heeft die verhalen opnieuw weergegeven in drie prachtige boeken, waarin onder andere het verhaal over Troje weer tot leven komt. Die boeken kan ik iedereen aanraden! Ik hou van de tragiek, het avontuur en het heldendom in de klassieke oudheid. Misschien is het mijn eigen hang naar avontuur die dit ingeeft.”

Wil je samen met Jeroen sparren over hoe je het beste uit je planning- en roostersoftware kunt halen? Neem dan contact met hem op. Of ben je een functioneel beheerder die de volgende stap wil zetten in zijn of haar loopbaan? Bekijk dan onze vacatures en kom met ons in contact voor een vrijblijvende kennismaking.

Over de auteur

Rocco Agterberg

Een ondernemer met een missie. In 2035 werkt elke maatschappelijke organisatie tevreden met workforce planning- en roostersoftware. Als objectieve expert help ik hen al ruim 15 jaar om deze software optimaal te benutten. Naast mijn passie voor ondernemerschap, ben ik ook een liefhebber van praktische filosofie.

Gerelateerde artikelen

Als je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.

Met één druk op de knop 80% van de roosters gevuld hebben. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk wordt dit percentage vaak bij lange na niet gehaald. Dat komt mede omdat veel zorgorganisaties niet alle functionaliteiten benutten die een pakket als OWS biedt. Als functioneel consultant helpt functioneel consultant Simon Roosien om eruit te halen wat erin zit. In dit artikel lees je meer over zijn visie.
Lees meerAls je denkt: ‘dit draait wel goed’, dan loop je achter de feiten aan.

Expert Aan Het Woord Simon Roosien

'Planbizz sluit aan bij wie ik ben.' Simon Roosien groeide thuis op met motoren, in zijn werk groeide hij ‘op in de zorg’. Daardoor kent hij het pakket OWS van binnen en van buiten. Nu staat hij klaar om de opdrachtgevers van Planbizz te leren kennen en hen te helpen om met zo min mogelijk inspanning goede roosters te maken. Want de tijd die daardoor overblijft, kan in de zorg goed besteed worden.
Lees meerExpert Aan Het Woord Simon Roosien